Al zolang ik me bewust ben beleef ik de wereld intens. Mijn zintuigen vooral mijn neus en mijn oren zijn goed ontwikkeld en ik geniet van alle geuren, kleuren en geluiden in de natuur. Ik ben een beelddenker. Ik verbind alle situaties die ik heb meegemaakt die bij elkaar horen, met elkaar. Deze beelden sla ik op in mijn hoofd. Af en toe trek ik een laadje open in mijn hoofd en zie ik de gebeurtenis voor me als een film, compleet gemaakt met gevoel, kleur, geur en details.

Een beelddenker ziet dus het totaalbeeld en koppelt de nieuwe informatie graag aan de bestaande informatie. In het geheugen gaat een beelddenker opzoek naar verbanden vanuit verschillende gezichtspunten (drie dimensionaal).

 

beelddenkend meisje

Iedereen wordt als een beelddenker geboren. Rond het 6e levensjaar gaat bij de meeste kinderen het beelddenken over in taaldenken. Ongeveer 5% van de kinderen in een klas, blijft in beelden denken. Beelddenkers kunnen heel snel denken: ze denken vaak wel 32 beelden per seconde. Wanneer ze tussendoor niet voldoende rusten, kunnen ze overprikkeld raken. Iedereen reageert hier op een andere manier op. Reacties kunnen zijn : driftbuien, oververmoeid zijn, slechte concentratie, druk gedrag, dromerig zijn of een paniekaanval krijgen. Je kind kan op school vaak niet goed meekomen omdat het onderwijs in taal wordt aangeboden. Je kind kan een leerachterstand oplopen. Ook wordt er bij deze groep kinderen vaak gedacht aan dyslexie of dyscalculie.

Men zegt wel eens dat een beeld duizend woorden waard is. Een beelddenker kan in één beeld een concept vangen waarvoor honderden woorden nodig zijn om het te omschrijven.

Bij beelddenkers is de rechter hersenhelft het best ontwikkeld. Deze personen hebben een voorkeur voor visueel-ruimtelijk denken. De linker hersenhelft die met het verwerven van taal te maken heeft, kan minder goed ontwikkeld zijn. De kinderen kunnen dan moeite hebben met:

  • Taal, rekenen, automatiseren
  • Concentratie
  • Het opvolgen van instructies
  • Het vertellen van een verhaal
  • Dromerig zijn als het niet zo goed uitkomt
  • Vertellen vaak dingen in een onlogische volgorde
  • Om hun gedachten te verwoorden
  • Luisteren
  • Het begrip tijd
  • Kunnen impulsief zijn
  • Zijn soms wat onhandig

Test Is jouw kind een beelddenker?

  1. Kan jouw zoon of dochter goed puzzelen?
  2. Houdt je kind veel van de televisie en/of spelcomputer?
  3. Speelt je kind graag met constructiespeelgoed (lego e.d.)?
  4. Heeft je kind een levendige verbeelding en kan daardoor op gaan in zijn/haar fantasiewereld?
  5. Wordt je kind makkelijk afgeleid?
  6. Moet je instructies vaak herhalen, voordat taken worden uitgevoerd?
  7. Heeft je kind laat leren lopen?
  8. Wiebelt je kind veel?
  9. Herken je je kind in: “Eerst doen en dan pas denken”?
  10. Is je kind overweldigend aanwezig, of juist heel stil op verjaardagen en in pretparken? Na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken.)
  11. Denkt je kind erg zwart/wit.
  12. Is je kind erg perfectionistisch, faalt niet graag, en gevoelig voor kritiek?
  13. Wint je kind graag en is het een slechte verliezer?
  14. Herinnert je kind gebeurtenissen heel gedetailleerd, zelfs van jaren geleden?
  15. Heeft je kind problemen met het vasthouden van een pen en een slecht handschrift?
  16. Heeft je kind een allergie, astma of veel oorontstekingen gehad?
  17. Heeft je in goed gevoel voor humor, creatieve woordspelingen?
  18. Moeten de etiketten uit de kleding worden geknipt? Houdt je kind van zachte stoffen?

Als je 10 van bovenstaande vragen met JA hebt beantwoord, is jouw kind een beelddenker.

Ik denk dat jij als ouder je kind direct kan herkennen bij het beantwoorden van de bovenstaande vragen. Deze lijst benadrukt met name de drukke kant van beelddenkers. Er zijn natuurlijk ook veel beelddenkende kinderen die juist heel stil en rustig zijn.

Posi Cards: door Edith Hagenaar.

Het is voor alle kinderen  fijn om positief te denken. Het voordeel van positief denken is dat je er blij van wordt. Als het een keertje niet gaat zoals je het had gewild, dan kan je daar iets positiefs van maken. Het voordeel daarvan is dat je weet dat het een volgende keer wel lukt en als dit niet zo is, je altijd hulp mag vragen.

Omdat ik het “positief denken” in de wereld wil zetten, wil ik voor jouw kind een kaartje trekken en delen in mijn blog.

Het kaartje voor de maand augustus is: Ik ben verbonden met alles en iedereen. 

Edith heeft bij elk kaartje een gedicht gemaakt, deze gaat als volgt:

We ademen allemaal dezelfde lucht, wat jij inademt heb ik net uitgezucht.
We zijn opgebouwd uit dezelfde moleculen en atomen, en uiteindelijk zijn we uit dezelfde voorouders gekomen.
Iedereen is anders, dat is zeker waar, maar toch zijn we allemaal verbonden met elkaar.
Jij en ik, we zijn een deel, van een veel grotere eenheid, van het geheel.
Jij bent niet afgezonderd, je staat niet alleen, ook jij bent verbonden met alles en iedereen.
Die verbinding kun je echt nooit kwijtraken, via je buik kun je zo een onzichtbaar lijntje maken.
Als je je opent kan je zo’n lijntje voelen, en merken dat licht en liefde er doorheen spoelen.
Onthoud dit: Je bent nooit alleen,
Jij bent verbonden met alles en iedereen.

Ik leer anders:

Waar werken we aan tijdens een “Ik leer anders” sessie? 

De training bestaat uit 4 sessies, die jij als ouder en jouw kind samen volgen. Ik help jullie daarin op weg met het toepassen van de leermethode. Meteen na de eerste sessie kunnen jullie ermee aan de slag. Het werkboek waar we tijdens de training mee werken is te bestellen bij de lokale boekhandel of bij www.bol.com.

Met de methode “Ik leer anders” leert je kind

  • Rust te creëren in het hoofd
  • Basis informatie aan te leren
  • Informatie op de juiste manier te ordenen op te slaan en te onthouden
  • Het alfabet, woordbeelden opslaan, dictee, spellen, lezen
  • Het cijferveld, tafels en het automatiseren van plus-en-min sommen
  • Onthouden van informatie
  • Organisatie, plannen, en/of klokkijken (digitaal, analoog)

Voor de aanvang van de training bespreken we de doelstelling, test ik het informatiesysteem van je kind en pas de leerstrategie daar op aan. Tijdens de sessies is het belangrijk om rust en ruimte te creëren. Voor sommige kinderen kan het positief werken om wat extra’s aan te bieden. Eenvoudige ademhalingsoefeningen of een meditatie kunnen de ontspanning brengen die je kind nodig heeft om met de training te beginnen. Ook Sensi-therapie kan voor je kind ondersteunend werken. Deze drie opties zet ik alleen in overleg in met jou en met je kind.

Ik zou het leuk vinden als je een kijkje neemt op mijn website www.anderekijkopdyslexie.nl. Je kunt hierop nog veel meer lezen over beelddenken en de “Ik leer anders” methode. Als jij je inschrijft voor mijn e-zine vol tips voor jou en voor jouw kind, dan krijg je van mij als dank een hele mooie meditatie. Deze is speciaal voor jouw kind en gaat over gronden.

NB: De meditatie is geïnspireerd door  Henri de Vidal de St Germain uit het boek geleide fantasie voor kinderen.

Heb jij ervaringen óf wil jij je mening met mij delen,  graag! Deel ze hieronder via het contactformulier. Dank je wel!

P.S. Ik wil mijn “Andere Kijk op Dyslexie” in de wereld zetten.  Mijn website Andere kijk op dyslexie groeit voor 90% door doorverwijzingen. Mijn vraag aan jou:
Ken jij personen waarvan jij denkt dat de “Ik leer anders” methode goed zou kunnen werken? Stuur ze dan door naar www.anderekijkopdyslexie.nl voor meer informatie over mijn diensten. Dank je wel!

Zonnige groet,

Susan.

Share This