Ik Leer Anders

Is jouw kind slim maar komt dat er op school niet uit….?

Is er sprake van leerproblemen, leerachterstand, dyslexie, dyscalculie? Klopt het dat bijles niet of nauwelijks lijkt te helpen…
? Misschien is jouw kind een beelddenker?
Een beelddenker?… Wat is dat dan beelddenken? …
denkt mijn kind soms ook in beelden..?!

Ik ben Susan Wesseling en werk met kinderen die in beelden denken, wat natuurlijk een prachtig talent is. Deze groep kinderen komen op school niet goed mee omdat ze in beelden denken en in taal onderwezen worden. In mijn praktijk “Andere Kijk op Dyslexie” geef ik advies en uitleg over beelddenken en werk met de leermethode ‘Ik leer anders’, speciaal ontwikkeld voor deze getalenteerde kinderen.

Na de eerste training heb je antwoordt op de vragen:
is mijn kind een beelddenker?
hoe helpt deze training en leermethode mijn kind?
Geen eindeloos traject maar direct resultaat, meer zelfvertrouwen, plezier in het leren. En niet onbelangrijk: verbetering van de leerprestaties op school.

De training is gericht op kinderen vanaf groep drie tot en met groep acht (maar ook middelbare scholieren kunnen er hun voordeel mee doen!). Het bestaat uit een werkboek met praktische leerbegeleiding voor je kind, oefeningen die we samen doen tijdens de training, oefeningen/herhaling voor thuis en 
hulp(-middelen) op school.

N

In combinatie met Sensi-therapie, brengt de “Ik leer anders” methode balans in het hoofd van jouw kind.

Nieuw bij Andere Kijk op Dyslexie

Het wereldspel

Is jouw kind kind visueel inzichtelijk ingesteld? Heeft jouw kind leerproblemen op school omdat het talige gedeelte nog niet zo goed op gang is gekomen? Dan is het wereldspel een mooie manier om te zien en te begrijpen hoe jouw kind de wereld om zich heen ervaart. Het is een zeer effectieve manier voor niet talige (beelddenkende) faal angstige kinderen die moeite hebben om voor zichzelf op te komen.

Wil jij meer weten over het wereldspel? Neem dan contact met mij op door jouw gegevens achter te laten op het contactformulier.

Heeft jouw kind leerproblemen op school en denkt de leerkracht aan dyslexie of dyscalculie? Wil jij hier zo snel mogelijk hulp bij zoeken? Neem dan vandaag nog contact met mij op en vul onderstaand contactformulier in.

Voor we zijn  begonnen met de training, kon onze oudste dochter niet goed klokkijken. De hele uren gingen wel maar daarna werd het lastig. Ook afspraken maken met een tijdstip lukte hierdoor niet.
Na de training gaat dit heel goed. Ze heeft een horloge om en heeft de verantwoording gekregen om ergens dus op tijd te zijn.
Eindelijk kan ze de tijd goed lezen en inschatten waar ze hoe laat moet zijn.

Onze jongste dochter maakte veel spellingsfouten en las vaak radend.
Op school kwam de vraag of ze dyslectisch is. Wij, als ouders, dachten van niet. Maar wat er nu wel met haar aan de hand was daar konden we de vinger niet op leggen. Met de training werd duidelijk dat zij een beelddenker is. Daar zijn we mee aan de slag gegaan.
Ze leest met een leespijl en dat helpt goed. Ook zetten we woorden die lastig zijn of die ze regelmatig fout blijft maken op de witte wand die ze denkbeeldig in haar hoofd heeft geplaatst. Dat werkt verbazingwekkend goed. Ze kan moeilijke woorden dan van voor naar achter en van achter naar voren spellen.
We blijven ermee bezig, en gaan er dagelijks mee aan de slag. De training met Susan is beëindigd en we zijn heel blij dat ze onze meiden zo goed op weg heeft geholpen. De “Ik leer anders” training heeft de scores van mijn beide dochters verbeterd.

Maaike Lieke en Renske

De belangrijkste leerdoelen tijdens de training zijn:

N

Lezen en alles wat daarbij hoort

Als letters herkennen, leesrichting, leestempo en zeker niet te vergeten: de lol van het kunnen lezen

N

Inzichten en praktische hulpmiddelen

Om concentratie te verbeteren

N

Lezen en alles wat daarbij hoort

Als letters herkennen, leesrichting, leestempo en zeker niet te vergeten: de lol van het kunnen lezen

N

Cijfers en rekenen

Herkennen van cijfers, volgorde en automatiseren. Vanaf de hogere groepen tafels en breuken

N

Klok kijken, analoog en digitaal

Speciaal voor de bovenbouw van de basisschool en de studenten van middelbare school geef ik tips en trucs voor het leren leren van: aardrijkskunde en topografie, geschiedenis, biologie, vreemde talen, werkstukken en spreekbeurten, boekbesprekingen.

Toen onze zoon (10) heel verdrietig thuiskwam met zijn rapport en aangaf dat “er iets in hem zit wat er niet uitkomt”, zijn we op zoek gegaan naar een coach die hem kon helpen. Door een collega gewezen op het bestaan van “Ik leer anders”, zijn we in contact gekomen met Susan. Susan heeft een holistische blik en aangezien onze zoon ook last heeft van allergieën, zijn we gestart met Sensi-therapie. Na dieetaanpassingen en zijn energie meer in balans te hebben gebracht, zijn we aan de slag gegaan met “Ik leer anders”. Wat zo fijn is, is dat onze zoon inmiddels begrijpt dat hij anders denkt en er zelf mee aan de slag kan om informatie op een andere manier op te slaan zodat hij het kan terughalen. Het geeft hem zelfvertrouwen en hij is veel meer in balans. Suus is heel geduldig, geeft (h)eerlijke tips, is heel integer en doortastend en kwam voor onze zoon op het juiste moment! Als jouw kind een beelddenker is, dan zou ik Susan van harte aanbevelen.

Monique op de Weegh

De methode waar ik mee werk sluit aan bij de gave die je kind heeft; de lesstof wordt interactief en beeldend aangeboden, een manier die jouw kind aanspreekt en begrijpt.

Bijvoorbeeld: helpt het om de tafel van drie te leren, stuiterend op een skippybal?

Prima: ritme kan enorm helpen! Leren wordt weer leuk, je kind zal trots zijn op zichzelf en op de vooruitgang op school.

In de training leer ik je kind – en jou, de ouder of verzorger- de basisvaardigheden voor de nieuwe leermethode. Na afloop van de training hebben jullie samen voldoende kennis en inzichten om zelfstandig verder te werken. Mocht je kind (of jij) behoefte hebben aan aanvullende ondersteuning, is dat vanzelfsprekend mogelijk.

Tijdens de intake bespreken we de uitdagingen waar je kind mee te maken heeft op school. Lezen, rekenen, automatiseren? De ene beelddenker is de andere niet, ieder kind verdient zijn of haar persoonlijke aanpak en begeleiding.

Wat je van mij mag verwachten:

  • informatie over beelddenken en de training.
  • het bepalen van het leerdoel
  • plan van aanpak
  • na de training: zelfstandig verder leren

Wat verwacht ik van jou (ouder of begeleider):

  • Samenwerking: privé tijd en aandacht om thuis te oefenen met de nieuwe leermethode (5 dagen per week, 10 tot 15 minuten)
  • letterlijk zichtbaar maken van het huiswerk bij je thuis
  • aan de slag met tips die het dagelijks leven van je kind positief beïnvloeden

Als jij denkt aan het woord ‘vlinder’, wat zie je dan? Zie je de letters of een  plaatje?  Als je het plaatje voor je ziet lees dan verder! Herken je je kind in de onderstaande karakterschets?

De sterke kant:

N

slim, creatief, vol fantasie en humor

N

speelt graag met constructie-speelgoed (Lego, Kapla)

N

overziet het geheel en bedenkt originele oplossingen

N

weet goed de weg, herinnert zich details van jaren geleden

N

gevoelsmens en een echte doorzetter

De minder sterke kant:

N

chaotisch, slecht in opruimen

N

snel afgeleid, weinig geduld, slechte verliezer

N

weinig tijdsbesef, plannen is echt heel lastig

N

impulsief: eerst doen, dan pas denken. Ik wil het NU!

N

wordt gek van b.v. kriebelige truien of een te harde knoop, prikkelbaar

Je kind op school:

  • moeite met letters en lezen ( letters spiegelen, husselen, woorden radend lezen, achteruit lezen, te langzaam lezen)
  • moeite met cijfers (achterste voren schrijven en/of lezen), rekenen en automatiseren
  • perfectionist, mogelijk met faalangst
  • dagdromer, (lijkt) ongeïnteresseerd, ongeconcentreerd
  • leerproblemen, leerachterstand, bijles helpt niet of nauwelijks

Kijk dan eens naar de onderstaande vragenlijst om een goede inschatting te kunnen maken of je kind een beelddenker is.

Share This